HÀBITS

COM TREBALLAR ELS HÀBITS?

 

- ELS HÀBITS -


Els hàbits són unes pautes de comportament que ajuden als nens/es a estructurar-se, a orientar-se i a formar-se millor. L'adquisició dels diferents hàbits els permet ser més autònoms, fa possible que tinguin una convivència positiva amb els altres i són necessaris en l'adquisició dels nous aprenentatges. 

Els hàbits s'han de treballar a casa i a l'escola. A mida que els nens/es van assolint els diferents hàbits se senten més segurs, tranquils, equilibrats i amb ganes d'aprendre. Observar els seus petits progressos dia a dia i saber valorar-los és per a ells/es una motivació important i necessària per continuar avançant. 
 

Aquests són els hàbits explicats per ells mateixos:



Hàbits d'Autonomia



'Aprenc a posar-me i a treure'm la bata i la jaqueta, a cordar-me els botons,... És important que a casa els nens/es també anem aprenent a vestir-nos sols.'

'He de tenir cura de les meves coses: la motxilla, la bata, l'abric,... deixant-t'ho tot al seu lloc. Per ajudar-me a casa em posen una veta i el meu nom a les peces que he de penjar.'

'M'he d'organitzar l'esmorzar: desembolicar-lo, desplegar i plegar el tovalló, posar aigua al got,... i després recollir-ho tot.' 

'Porto roba que em permet anar al lavabo sense necessitar ajuda.' 

'Aprenc a rentar-me les mans i a mocar-me tot sol.' 



Hàbits de treball

 

'Estic atent: sé escoltar quan ens expliquen alguna cosa.'

'M'acostumo a seure correctament, evitant males postures que em perjudiquen i així puc fer millor la feina.' 

'Ajudo a crear un ambient tranquil, sense crits ni corregudes, per poder treballar tots millor.' 

'Poso interès en treballar bé i net.' 

'Sé on he d'anar a buscar el material, el tracto bé i sé ordenar-lo i retornar-lo al seu lloc.' 

'Aprenc a fer de missatger entre l'escola i casa: sé posar els comunicats a la motxilla i no els perdo, recordo de transmetre les informacions,...'

'Sóc responsable i poso interès en fer bé el meu càrrec i les tasques que tinc encomanades.' 

'Tinc curiositat i interès en aprendre coses noves.'



Hàbits de Sociabilitat



'Aprenc a parlar de manera ordenada, no tots alhora: escolto als altres quan parlen i sé esperar el meu torn per poder parlar.'

'Sé compartir el material de la classe amb els meus companys/es. No sóc acaparador perquè el material és de tots.'

'Saludo quan arribo dient 'bon dia', 'bona tarda',... i m'acomiado quan me'n vaig.'

'Sé demanar bé les coses, dient 'si us plau' i 'gràcies'.'

'Intento resoldre els conflictes sense baralles.' 



Els càrrecs



Perquè la classe funcioni bé tots hem de col·laborar. Ens organitzem i cada nen/a té una responsabilitat especial encomanada durant un temps determinat. Portem un control de manera que al llarg d'un curs cada nen/a hagi passat per cadascun dels càrrecs com a mínim una vegada.

Tenim els encarregats: de passar llista, del dia de la setmana i del calendari, del temps, de repartir fulls, els encarregats de taula, els missatgers, el maquinista o primer de la fila,...