COM TREBALLAR ELS HÀBITS?
- ELS HÀBITS -
Els hàbits són unes pautes de comportament que ajuden als nens/es a estructurar-se, a orientar-se i a formar-se millor. L'adquisició dels diferents hàbits els permet ser més autònoms, fa possible que tinguin una convivència positiva amb els altres i són necessaris en l'adquisició dels nous aprenentatges.
Els hàbits s'han de treballar a casa i a l'escola. A mida que els nens/es van assolint els diferents hàbits se senten més segurs, tranquils, equilibrats i amb ganes d'aprendre. Observar els seus petits progressos dia a dia i saber valorar-los és per a ells/es una motivació important i necessària per continuar avançant.
Aquests són els hàbits explicats per ells mateixos:
Hàbits d'Autonomia
'Aprenc a posar-me i a treure'm la bata i la jaqueta, a cordar-me els botons,... És important que a casa els nens/es també anem aprenent a vestir-nos sols.'
'He de tenir cura de les meves coses: la motxilla, la bata, l'abric,... deixant-t'ho tot al seu lloc. Per ajudar-me a casa em posen una veta i el meu nom a les peces que he de penjar.'
'M'he d'organitzar l'esmorzar: desembolicar-lo, desplegar i plegar el tovalló, posar aigua al got,... i després recollir-ho tot.'
'Porto roba que em permet anar al lavabo sense necessitar ajuda.'
'Aprenc a rentar-me les mans i a mocar-me tot sol.'
Hàbits de treball
'Estic atent: sé escoltar quan ens expliquen alguna cosa.'
'M'acostumo a seure correctament, evitant males postures que em perjudiquen i així puc fer millor la feina.'
'Ajudo a crear un ambient tranquil, sense crits ni corregudes, per poder treballar tots millor.'
'Poso interès en treballar bé i net.'
'Sé on he d'anar a buscar el material, el tracto bé i sé ordenar-lo i retornar-lo al seu lloc.'
'Aprenc a fer de missatger entre l'escola i casa: sé posar els comunicats a la motxilla i no els perdo, recordo de transmetre les informacions,...'
'Sóc responsable i poso interès en fer bé el meu càrrec i les tasques que tinc encomanades.'
'Tinc curiositat i interès en aprendre coses noves.'
Hàbits de Sociabilitat
'Aprenc a parlar de manera ordenada, no tots alhora: escolto als altres quan parlen i sé esperar el meu torn per poder parlar.'
'Sé compartir el material de la classe amb els meus companys/es. No sóc acaparador perquè el material és de tots.'
'Saludo quan arribo dient 'bon dia', 'bona tarda',... i m'acomiado quan me'n vaig.'
'Sé demanar bé les coses, dient 'si us plau' i 'gràcies'.'
'Intento resoldre els conflictes sense baralles.'
Els càrrecs
Perquè la classe funcioni bé tots hem de col·laborar. Ens organitzem i cada nen/a té una responsabilitat especial encomanada durant un temps determinat. Portem un control de manera que al llarg d'un curs cada nen/a hagi passat per cadascun dels càrrecs com a mínim una vegada.
Tenim els encarregats: de passar llista, del dia de la setmana i del calendari, del temps, de repartir fulls, els encarregats de taula, els missatgers, el maquinista o primer de la fila,...
| ||||||||||